| Max von Laue popsal roku 1912
svůj experiment, ve kterém měřil mezijaderné vzdálenosti. Správně předpokládal,
že vzdálenosti atomů v krystalech jsou řádově rovny vlnové délce rentgenových
paprsků. (viz 1.2.) |
| Jako první sestroji zážehový motor belgický inženýr Jean
Lenoir (1822 – 1900). Psal se rok 1859. Němec Gottlieb Daimler (1834 – 1900) ho pak zdokonalil. (viz 3.5.) |
| Francouz Joseph Gay-Lussac (1778-1850) uveřejnil v letech 1802-1808 svou experimentální
práci. Popisuje v ní chování tzv. permanentních plynů (dusík, kyslík,
vodík). Objevil, že závislost objemu těchto plynů na teplotě je stejná. (viz
3.4.) |
| Anglický fyzik James Clerk Maxwell
(1831-1879) je tvůrcem teorie elekromagnetického pole. Matematicky však odvodil i
rozdělení molekul plynu podle rychlosti. Jeho zákon je klasickým příkladem
statistického zákona. (viz
3.2.) |
| Walter Nernst vyslovil roku 1906
třetí termodynamický princip jako “tepelný teorém”. V tomto znění ji
uvádíme i my (vis první definice). (viz 3.7.) |
| Jean Perrin (Francouz, 1870 –
1942). Dokázal dále jako první (1924), že v kondenzované látce se může
energie přenášet i na velkou vzdálenost. Děje se tak při složitých mechanismech. (viz
1.2.1.) |
| Max Planck
(Němec, 1858-1947) se zasloužil o rozmach teoretické fyziky. Vyslovil kvantovou
hypotézu, ale objasnil třeba i elektrodifuzi. (viz 3.6. a 3.7.) |
| Marian Smoluchowski (Polák, 1872 – 1917) (viz 1.2.1.) |
| William Thompson, pozdější
lord Kelvin, spolupracoval na svých objevech s Jamesem Joulem.
Pracoval na vysvětlení expanze plynů. Jako první využil druhý termodynamický
princip k definování termodynamické teplotní stupnice. Dokázal, že nad malými
kapičkami je vyšší tlak par než nad rovinným povrchem. Studoval totiž i povrchovou vrstvu kapalin. (viz
3.6.) |
| Holandský fyzik Johannes Diderik van der
Waals obdržel v roce 1910 Nobelovu cenu. Podařilo se mu odvodit stavovou
rovnici pro 1 mol reálného plynu. Uvažoval i vlastní objem molekul a přitažlivé
síly mezi molekulami. (viz
4.1.) |
| Skot James Watt (1736 – 1819) představil poprvé parní stroj veřejnosti v roce 1784. U jeho dalšího zdokonalování stál i český mechanik Josef
Božek (1782 – 1835). (viz 3.5.) |