peeking2.gif (4599 bytes)

AUTOR

Mgr. Antonín Balnar

Své názory, připomínky a postřehy zasílejte prosím na adresu:

004.gif (25129 bytes) 

balnar@centrum.cz

 

O PROGRAMU

Multimediální výukový program Meteorologie je určen pro studenty středních škol. Program by měl sloužit jako podpůrný výukový program pro výuku na školách. Je použitelný pro skupinové i programované vyučování. Studenti v něm však naleznou i látku rozšiřující. Pro větší názornost výuky jsme do programu zařadilí mnoho fotografií a obázků. Tuto možnost mají autoří tištěných výukových textů omezenou. Videosekvence do programu zařazeny nebyly - práce s programem se tím zrychlí a i nároky na vybavenost počítačů nejsou tak vysoké. Protože je meteorologie úzce spjata s praxí, mělo by velké množství grafických souborů pomoci studentům při řešení konkrétních úkolů. Užitečné informace v programu ale jistě naleznou všichni od šesti do sto šesti let. Kopírování i jiné komerční využívání programu (nebo jeho částí) je zakázáno. Pro kvalitní chod programu stačí běžně používané počítače (počítače řady Pentium, 8MB RAM, 2x CD nebo 10 MB HDD) a software (Internet Explorer, Netscape Navigator, Opera aj.).

 

PRO UČITELE

Multimediální výukový program Meteorologie je koncipován tak, aby byl použitelný při  výuce na všech typech středních škol. Snad Vám pomůže hlavně tam, kde možnosti Vaší laboratoře končí... Pokud studenti budou pracovat poctivě, měli by po prostudování látky znát a umět:

Kapitola Podkapitola Znalosti Dovednosti
Atmosféra Země Vrstvy atmosféry Student by měl znát dělení vrstev podle průběhu teploty (troposféra, stratosféra, mezosféra, termosféra, exosféra); dělení podle ionizace vzduchu (ionosféra; neurosféra); dělení podle intenzity větru (homosféra, heterosféra). Ozón a ozónovou vrstvu. Vysvětlit pojem teplotní inverze. Student by měl umět zakreslit vrstvy atmosféry podle jejich výšky nad zemí. Vysvětlit nehomogenity atmosféry (při aktivní práci s glóbem).
  Chemické složení Student by měl znát složení vzduchu a zastoupení plynů v něm. Měl by umět vysvětlit, proč se může složení měnit - především u škodlivin a vody. Student by měl umět v návaznosti na kapitolu Vlhkost vzduchu umět určit vlhkost vzduchu.
Meteorologické prvky Tlak vzduchu Student by měl umět vysvětlit, proč se mění tlak vzduchu a co jej ovlivňuje. Měl by znát rovnici tlaku plynu a základní přístroje pro jeho měření. Student by měl umět měřit tlak plynu běžně používanými přístroji a popsat jejich princip; aktivně převádět různé jednotky.
  Teplota vzduchu Student by měl znát základní typy meteo. dnů; teplotní fronty; faktory ovlivňující teplotu a vysvětlit, proč se teploty na různých místech planety mohou lišit. Student by měl umět pracovat se základními typy teploměrů a popat jejich princip a stupnice.
  Vlhkost vzduchu Student by měl umět vysvětlit svými slovy pojmy teplý a suchý vzduch; relativní a absolutní vlhkost; rosný bod a hustota vzduchu. Student by měl umět pracovat se základními typy hydrometrů a hydrografů a popat jejich princip. Dále by měl umět určit vlhkost vzduchu výpočtem.
  Sluneční záření Student by měl umět vysvětlit pojem solární konstanta. Student by měl umět na zmenšeném modelu Sluneční soustavy vysvětlit význam Slunce pro život na Zemi. Student by měl umět popsat princip heliografu.
  Směr a rychlost větru Student by měl znát tlakové níže a výše a tyto pojmy i vysvětlit. Měl by dále umět pracovat s větrnou růžicí a její data správně interpretovat a rozlišovat vichřice a tornáda podle jejich intenzity (rámcově). Student by měl umět vysvětlit u mapy základní místní větry. Měl by umět vysvětlit princip anemometru a pracovat s nim.
  Oblačnost a srážky Student by měl umět vysvětlit podmínky vzniku srážek; různá dělení mraků; základní typy bouřek. Student by měl umět aktivně rozlišovat mraky podle jejich typu; určit stupeň oblačnosti a vysvětlit princip ombrografu.
Všeobecná meteorologie Předpověď počasí Student by měl umět vysvětlit rozdíly mezi počasím a podnebím, popsat meteo. zahrádku a její přístroje. Měl by znák základní meteorologické pravidla pro měření. Student by měl umět aktivně pracovat s meteorologickou předpovědí - číst z ní data a analyzovat je.
Aplikovaná meteorologie   Student by měl umět vysvětlit rozdíly mezi základními obory aplikované meteorologie a popsat jejich konkrétní přínos.  

 

LITERATURA

[1] HORÁK, Zdeněk, KRUPKA, František. Fyzika. Praha: SNTL. 1981

[2] Kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: SPN. 1988

[3]  MECHLOVÁ, Erika. Výkladový slovník fyziky pro základní vysokoškolský kurz. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-151-5.

[4] PODZIMEK, Jiří. Fyzika oblaků a srážek. Praha: ČSAV, 1959.

 

PODĚKOVÁNÍ

Některé fotografie byly použity se souhlasem:

Mgr. Moniky Pavelkové a Australian Weather Photography.

Některé obrázky byly použity se souhlasem:

Meteopress, s.r.o.

 

© OSTRAVA, 2001