PILOTNÍ PROJEKT:
Computerised laboratory in science and technology teaching
POČÍTAČEM PODPOROVANÁ LABORATOŘ PŘI VYUČOVÁNÍ PŘÍRODOVĚDNÝCH A TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ
N° SI 143008
Poslední změna: 1. březen 2003.
Klíčová slova
Počítačem podporovaná laboratoř = Computer Based Laboratory (CBL), vyučování přírodovědných předmětů, převodníky, získávání dat, zaznamenávání dat, modely počítačem řízených zařízení, multimédia, počítačové simuláce, interaktivní vyučování pomocí Webu.
Stručný obsah
Při vyučování přírodovědných a technických předmětů na středních školách se informační a komunikační technologie (ICT) využívají ve virtuálních laboratořích (počítačové simulace, interaktivní elektronické knihy), ale i na získávání dát a počítačové řízení experimentální činnosti. Projekt ComLab-SciTech rozpracuje nástroje a multimédiální kurzy, které sjednotí různé metody aplikací ICT. Partnerské organizace spolupracují ve všech etapách projektu: na začátku od výměny momentálních skšeností až po plánovaní kurzů, tvorbu a testování nových nástrojů a zařízení vytvořených během projektu. Bude také probíhat spolupráce se středními školami, hlavně kvůli zpětné vazbě.
Doba trvání projektu: 3 roky
Start projektu: 2001
Smysl projektu
Cílové skupiny
Finální produkty
Časový rozvrh
Koordinátor a partneři
Materiály dostupné v češtině
Science education is increasingly becoming a part of vocational training in many disciplines such as catering, the food industry, agriculture, technology, etc.… Information and communication technology (ICT) has been found to be a powerful tool for teaching science in general. Its classroom usage can be divided in two major types:
Multimedia represents the so called "virtual school laboratory". Computers are used to simulate various science phenomena and complicated, expensive and/or inaccessible devices. Multimedia material can be combined with interactive html documents for web based learning.
Computer based laboratory (CBL) is a "true laboratory". the importance of practical experimentation and laboratory work has not decreased in the era of ICT. CBL is an ideal way to make the link between true and virtual laboratories. CBL instrumentation of CBL can be combined with on on-line data acquisition and control system supported with a variety of sensors. Computers are used to measure, monitor and/or control physical quantities such as temperature, electric voltages, pressure, etc.
Nevertheless, for greater effectiveness of teaching, the various ICT tools and concepts must be integrated and the methods applied during teaching process need to be chosen appropriately for specific learning goals.
Currently, true and virtual laboratories seems to have no clear alliance. True laboratories depend on the type of equipment used, which makes co-operation between different organisations difficult. To overcome this problem it is necessary to exchange different experiences of partners. Example courses for science and technology teaching integrating ICT methods would improve quality and promote innovation in vocational training. The experiences of applying CBL in different environments would determine some common general technical prerequisites for products and tools needed to make co-operation easier.
Projekt je určen těmto cílovým skupinám:
Najdůležitějším finálním produktem bude počítačem podporované laboratorní vybavení a kurzy pro přírodovědné a technické vzdělávání. Kurzy budou založeny na html dokumentech, simulacích, animacích, videoklipech a interaktivních tutorech. Materiály budou dostupné na CD-ROMech, s přehedy v tištěné podobě a některé materiály budou přístupné i na Webu. Kurzy budou přizpůsobitelné pro různý hardware, který aktuálně používají partneři.
FP I: Laboratorní zařízení: MF-DAQ Multifunkční systém na řízení a zaznamenávání
dat
FP II: Laboratorní zařízení: Jednoduchý systém na řízení a zaznamenávání dat
FP III: Kurz: Úvod do řízení a zaznamenávání dat počítačem
FP IV: Kurz: Přehled počítačem podporovaných experimentů a počítačem řízených
modelů
FP V: Kurz: Praktická příprava učitelů fyziky s využitím CBL
FP VI: Kurz: Počítačová laboratoř pro vybraná přírodovědná a technická témata
Koordinátor a kontraktor
University of Ljubljana, Faculty of Education, Dept. Physics
and Technology
Kardeljeva pl. 16, SI-1000 Ljubljana, SLOVENIA
Dr. Slavko Kocijancic
e-mail: slavko.kocijancic@pef.uni-lj.si
phone: +386 1 589 22 96, fax: +386 1 589 22 33
Partněři:
Higher School of Transport, Department of Machine Designee
158, Geo Milev Str, BG-1574 Sofia, BULGARIA
Assistant Professor Dr. Ivan Atanasov Kolarov
e-mail: ikolarov@dir.bg
University of Ostrava, Faculty of Science, Department of Physics,
30. dubna 22, CZ-701 03 Ostrava, The Czech Republic
Associate Professor RNDr. Erika Mechlová, CSc.
e-mail: erika.mechlova@osu.cz
http://www.osu.cz/katedry/kfy , http://artemis.osu.cz/ComLab
MT Servicios de Formación
Paseo Teruel, 32 - 34 Bloque 2, SPAIN
Mr. Carlos Franco
e-mail: leonardo@mtservicios.com
http://www.mtservicios.com/
Teletel S.A.
124 Kifissias Av. , GR-115 26 Athens, GREECE
Dr. Anna Katrami
e-mail: A.Katrami@teletel.gr
http://www.teletel.gr/
National University of Ireland Cork, Department of Physics
IE-Cork, IRELAND
Colm T O'Sullivan PhD CPhys FInstP
e-mail: ctosull@ucc.ie
http://www.physics.ucc.ie/colm/ctos.html
Vilnius University, Faculty of Natural Sciences
Ciurlionio 21, LT-2009 Vilnius, LITHUANIA
Mr. Kastytis Beitas
e-mail: kastytis.beitas@gf.vu.lt
http://www.gf.vu.lt/
Universidade Tecnica de Lisboa, Instituto Superior Tecnico, Department
of Electrical and Computer Engineering
PT-1049 001 Lisbon, PORTUGAL
Matej Bel University Banska Bystrica, Faculty of Natural Sciences, Department
of Physics
Tajovského 40, SK-974 01 Banská Bystrica. SLOVAK REPUBLIC
Dr. Stanislav Holec
e-mail: holec@fpv.umb.sk
http://fpv.umb.sk/